En Doooooorrrrrr - Reisverslag uit Agra, India van Anne Luik - WaarBenJij.nu En Doooooorrrrrr - Reisverslag uit Agra, India van Anne Luik - WaarBenJij.nu

En Doooooorrrrrr

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 Februari 2013 | India, Agra

De kamelentocht dus! kamelen zijn echt de bom! ik vind dat ik mijn kamelenrijbewijs heb gehaald,want ik deed het rijden op het laatst helemaal zelf! wat nou een normaal rijbewijs, Ik denk dat ik een kameel koop thuis, lekker goedkoop (1500 euro),lange levensduur, weinig brandstof en het stuurt,stopt of wijkt uit uit zichzelf op gevaarlijke momenten! ik zeg doen.
De kamelentocht zelf was echt heel leuk, het was mooi weer en de kamelenmannetjes waren ook aardig. Rond een uurtje of zes kwamen we bij onze kampeerplaats, een wat beschutter stukje zand. De mannen gingen heeeerlijk voor ons koken! ik heb tot nu toe het lekkerst gegeten in de woestijn! Toen de maan helemaal vol en mooi boven ons stond en het vuur begon te doven gingen we slapen. Onze kamer was groot genoeg voor,ik schat, 2 miljard mensen en ons plafond was bedekt met sterren. Slapen in de buitenlucht is fris, maar met 6 shirtjes, 3 dekens, een lakenhoes, 2 paar sokken en mijn slaapzak was het best te doen! Ik heb die nacht de maan van links naar rechts over de hemel zien gaan(volle maan) hierdoor heb ik geleerd hoe je nou de tijd af kan lezen van de zon! keisimpel eigenlijk,zolang je stilstaat tenminste de hele dag haha.
Terug van onze kamelentour op Rocky en Jimmie gingen we al vrij snel door naar Jodhpur. De momenten in de auto hier zijn eigenlijk bijna het leerzaamste, dit zijn echt de momenten dat ik kan verwerken en veel nadenk. Zo bijvoorbeeld ook over armoede. Alle verhalen en meningen deden mij geloven dat India een armoedig land is en dat veel mensen het hier naar hebben,maar bij nader inzien denk ik dat dit wel meevalt. Ja er is armoede hier en bijna niemand is rijk,maar ze komen hier niet armoedig of ondervoed over. Het tegenovergestelde zelfs. Als je deze mensen in onze normen en waarden en in ons land zou plaatsen,dan zouden ze arm en armoedig zijn. Maar als alle auto's en koeien in Nederland net zo achterlijk zouden doen als hier dan zou iedereen in Nederland zichzelf ook al 10x doodgereden hebben. Wat ik nou eigenlijk wil zeggen is dat er wel zeker armoede is,maar dat het wel even in de context geplaatst moet worden. Maar goed wie ben ik om er over te oordelen!misschien hebben ze het hier stommer als ik denk!

Het is grappig, want India is echt niet vast te leggen! je kan fotos maken wat je wilt,maar je krijgt nieteens 1/10 van de werkelijkheid in beeld. Elk zintuig wordt hier zo ongelooflijk geprikkeld! geur bijvoorbeeld is al zo iets. Overal ligt koeienpoep,maar je ruikt het hier niet omdat het maar een klein deel van het totaalbeeld is. In nederland val je flauw van de wierookluchten in zo een Yogawinkeltje. hier is het slechts een subtiele geur temidden van de andere geuren! Niets is hier echt een bombardering op de neus, het is slechts wat dierlijker allemaal.

Maar genoeg daarover! Jodhpur was echt het leukste stadje tot nu toe! Echt heel kleurrijk(blauwe stad) en gezellig met kleine straatjes en gezellige pleintjes en leuke mensen en mooi weer en een groot fort en gewoon super! De tweede dag in Jodhpur was het de bedoeling dat we met Jado naar het fort gingen,maar hij was te laat dus gingen we zelf maar! We zijn het fort binnen geslopen langs de bewaking (kassa) wat erg knap is! aangezien het een fot is... Het uizicht vanaf het fort was echt geweldig! best weer een grote stad! en leuk! Later de dag zijn we lekker gaan zwerfen door de eindeloze straatjes wat het allerleukste was van allesss!!
S'avonds hebben we wat gegeten met 4 australische mensen: Kate, Stef, Phoebe en Joe. Leuk om ervaringen te delen en verhalen te horen vanuit de Australische point of view! en we hebben ook weer een adresje in Melbornee!

Jammer genoeg gingen we de volgende dag al weer door naar Jaipur. Ik denk dat ik deze dag eindelijk over de jetlag en de cultuurshock heen was. Ik was fris en fruitig,had meer honger en praatte ineens weer veel meer als voorheen. Daarnaast begint India ook best normaal te worden, ik kijk niet meer op van elke koe, of van 6 mensen op 1 motor. Het hoort er gewoon bij!
Jaipur had als eerste indruk een verschrikkelijke indruk. Ik voelde me onveilig en het was er druk en naar en vies en en en gewoon niet fijn. Gelukkig mochten we lekker meteen ons bed in duiken!
De volgende dag zouden we een city tour krijgen... jeuuuu echt helemaal mijn ding! Het stelde dan ook een ruk voor, de guide wist helemaal niets. Hij bracht ons naar het Amberfort, wat wel erg mooi was! en wist hier aan te wijzen waar het toilet was, en dat er drie pleinen waren met allemaal een verschillende functie.... WAUW! slimme man;)
Bij amberfort had ik voor het eerste medelijden met iets! en dat was met de olifanten! je kon voor 1000 rupee (15 euro ofzo) naar boven,maar dit was zo zielig! arme beesten liepen in een rij van 100 naar boven en naar beneden stomme touristen te slepen! echt niet coel.

De eerste helft van de tour was echt stom, uitstappen,foto hier go,foto daar,go, foto foto,....
Gelukkig belande we in een drukkerij voor kleding! hier hebben we uitgelegd gekregen hoe je drukprinten maakt en hoe je kan onderscheiden van echt en neppe drukprint! Hier hebbeb we ook een sari aangekregen wat overigens erg mooi stond!Onze tour vervolgend (guide inmiddels de auto uitgetrapt met een miezerige fooi) Wilde we wel wat eten. Het valt me op hoe hier omgegaan wordt met touristen, we worden echt gezien als buitenaardse debielen met veel geld die echt alles wel kopen. Jado bracht ons dan ook naar een duur lelijk restaurant. Gelukkig besloten Floor en ik om naar de crappy buren te gaan waar we voor 140 rupee heeeeelijk hebben gegeten (2 euro)
Indiers die trouwens niets van je willen (dat zijn er 3 op de 10000 denk ik) zijn wel heel leuk! en hun hummor is ook goed! als ik terug ben vertel ik wel een paar goede grappen;)

en dan nu komt de ervaring van de dag :een bruiloft! Het is trouwseizoen hier dus iedereen is aan het trouwen! overal waren optochten en lampenfestijnen. Floor en Anne belandde natuurlijk in zo een optocht! Omdat we blank en blond zijn kregen we iets meer aandacht als gewenst en moesten we drie keer mee dansen. In ruil hiervoor kregen we dan wel een heerlijke maaltijd. Vandaag heb ik geleerd dat het allemaal niet zo veel uitmaakt! waarom niet dansen als zij willen dat je danst? en waarom niet alles eten zonder eetregelstjes. De delhi Bellly hebben we niet gehad dus dit zouden we ook wel overleven! en waarom niet gewoon volluit genieten van alles wat je ziet!mijn nieuwe motto is dan ook gewoon :doen! (en rustig maar ik blijf wel mijn verstand gebruiken hooooorrrr)

Nu moet ik weer gaaan! want over 2 minuten gaat de stroom uitvallen haha ik vul dit verslag binnenkort wel weer aan!

liefs!!

  • 04 Februari 2013 - 12:07

    An Stroobach:

    Geniet van je verhaal,erg leuk om op deze manier mee te kunnengenieten
    Liefs Oma

  • 24 Februari 2013 - 22:26

    Daniel:

    Lekkere schrijfster ben je!! :D Uhmm wouw, al die olifanten heb ik gewoon gemist in jaipur en dat jullie nu al met toeristen hebben gegeten :P ik heb echt een paar toeristen in heel india ontmoet! Wel super chill natuurlijk... Dat komt ook wel omdat ik in hete niet-toeristen seizoen was denk...

    Hoe dan ook: Heerlijk reisvesrlagje weer!

  • 24 Februari 2013 - 22:29

    Daniel (alweer!):

    Oooooo 3 op de 10000 :0 Nou bij mij was het wel wat beter naar schatting 5000 op de 10000, je moet ze alleen wel weten te vinden (in de niet toeristische plekken van steden en in dorpen dus!)

    Aan de ander kant zijn jullie vrouwen dus miss ligt t daar wel aan:p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 8102

Voorgaande reizen:

22 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Anne in Zuid-Oost Azie!

Landen bezocht: