Vervolg van en doooorrrr - Reisverslag uit Benares, India van Anne Luik - WaarBenJij.nu Vervolg van en doooorrrr - Reisverslag uit Benares, India van Anne Luik - WaarBenJij.nu

Vervolg van en doooorrrr

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Februari 2013 | India, Benares

Oke even kijken waar ik was!
De bruiloft! nou dat was dus echt een ervaring hoor! De dag erop volgend waren we eindelijk even rustig aan doen. Het valt me op aan de indiers dat ze allemaal doen alsof ze heel hard werken! maar ondertussen hebben ze tien baantjes voor waar wij er maar 'e'en hebben. Bij het tankstation heb je iemand die je tank vult, iemand die afrekend, iemand die toezicht houd, iemand die je auto schoonmaakt en drie mensen voor als 1 van deze mensen naar de wc moet! opzich ook een manier!

Onze reis vervolgend belande we in Agra, of eigenlijk voor Agra,Fataphur Sikri. Dit is een oude stad met een tempel en een moskee. Het was mooi om te zien, maar dit was toch wel de eerste dag dat ik 'echt heeeel erg geirriteerd was naar de indiers. Touristen worden niet behandeld als mensen maar als objecten met heel veel geld. Elke indier wil wat van je en als ik het goed heb zijn dat er ongeveer 1,2 miljard, ze willen dan ook minstends 10 rupee dus dat is 12000000000 rupee en dat is weer 171428571 Euro (met ergens een komma ofzo 12 miljard gedeelt door 70) en ik kan je 1 ding vertellen ZOVEEL HEB IK NIET!!!!!!
Gelukkig worden mijn negeer kunsten steeds wat beter, het zal je wel weer leerzaam zijn ofzo.....
Aangekomen bij Agra gingen we natuurlijk naar de Taj Mahal, waar de irritatie doorging. buitenlanders betalen 750 (11 euro) toegang terwijl de indiers zelf maar 20ruppe (0,28 cent) betalen. Dit vind ik toch wel een lichtelijke vorm van discriminatie die wij dan ook niet gesteund hebben! We zijn om de muur heen gelopen om het vanaf de achterkant te zien wat ook gwoon heel mooi was! Jammer genoeg was het weer heel slecht dus heel erg mooi was het toch al niet.

De indiase beveiliging staat niet zo sterk in zijn schoenen, je kan een ticket kopen en deze laten zien aan de deur van een bezienswaardigheid, maar je kan ook geen ticket kopen en gewoon doorlopen. De tweede methode heeft tot nu toe erg onze voorkeur en dat scheelt dan ook weer heleboel!
Gelukkig gingen Floor en ik na onze irritatiegolf Agra even door de achterstraatjes lopen en hier is mijn liefde voor India weer opgebloeid! We hebben hier met wat kinderen een straatspelletje gespeelt en gewoon even de rust opgezocht tussen de koeienstront. Het klinkt niet zo idillisch, maar dat is het echt wel!
Om jullie even een beeld te geven het is 2 februari zodat er nog een beetje chronologie in zit haha.
Deze avond gingen we met de trein naar Varanasi, op het station kwamen denk ik niet heel veel buitenlanders want we waren nog niet gaan zitten(8 uur te vroeg voor de trein,,,) of er stonden al een stuk of 10 mannen om ons heen. Ze zijn hier heel subtiel! Ze komen aanlopen en gaan op een steen naast je staan, doen alsof dat de steen is waar ze altijd op chillen en dat die toevallig bij de steen is waar jij op zit is niet hun probleem! Ik denk dat er inmiddels net zo veel foto's van mij zijn genomen als ik neem van heel India,dus als ik een keer ergens opduik op een vreemde site, kijk niet vreemd op!

Op het station ontmoette wij 3 meisjes uit chili, zij hadden een vertraging van 3 uur waardoor we een hele tijd samen in de wachtruimte zaten. We hebben samen nederlands gekwartet wat erg grappig was vanwege de uitspraak, echt onmogelijk voor spaanssprekende haha.
Toen de zon eindelijk besloot onder te gaan kwamen er een stuk of 300 vogels bivakeren in het zelfde station als waar wij zaten. Ze maakte zo ongelooflijk veel geluid! Het deed me denken aan het boek van Jan Terlouw: konining van katoren en dan het deel met de vogels van decibel(als je het niet kent, nu stoppen met lezen en hupatee naar de bieb!) oorverdovend! En andere schrijver die hier zijn inspiratie opdeed was denk ik de rattenvanger van hamelen! hier treed ik verder niet over in detail....
In de trein hadden we een bed wat kneiterhard was maar best oke lag! ik heb zowaar best goed geslapen tot de mannetjes om de 2 sec chai thee aanboden(wat btw nieteens lijkt op de Anne&Max Chai! dus ik weet wie ik aan ga klagen als ik terug kom! hih)

Het leuke aan de trein hier is dat de deur al rijdend gewoon open kan! hier heb ik dan ook groots gebruik van gemaakt! en lekker de halve rit in de deuropening gezeten!
Na een vertraging van 7 uur (ik klaag noit meer over de ns...) kwamen we dan in Varanasi!
De sfeer hier is goed,heel druk maar wel gezellig! We sliepen de eerste twee nachten nog in een superdeluxe hotel omdat dit nog included was met onze trip! Best fijn!
Vanacht word onze eerte nacht op een hard bed slapen in een 150 rupee pp kamer (2,10euro) maar het is in dat guesthouse wel een stuk leuker! uitzicht op de ganges en hele leuke leeftijdgenoten!
Morgen is het plan om naar de kumb melah, het grootste festival ter wereld, te gaan! dat gaat nog wat worden! maar wel heel vet!

Ik denk dat ik inmiddels weet hoe het zit in dit land. De reden dat je van dit land houd of dat je het verafschuwd is heel persoonlijk. Het gaat er echt om hoe je je voelt en hoe sterk je in je schoenen staat op het moment. Als je je sterk voelt dan kan je genieten en door de laag heen bijten die hier is om de schoonheid te zien, je moet erin meegaan om te begrijpen en om ervan te kunnen genieten. Als je te gammel iln je schoenen staat wordt je hier totaal platgestamt door alles!
Vaak maakt een land je stemming, maar hier maakt je stemming het land.

Gister hebben we de crematies gezien, het is een heel vreemd iets, Er ligt,duidelijk zichtbaar, een overleden persoon in doeken gewikkeld op een stapel hout. Na een ritueel wordt dit in de fik gestoken en zie je hoe de persoon vergaat. Eigenlijk vind ik het wel een mooi ritueel! Het is minder heftig als dat ik dacht, waarschijnlijk omdat iedereen er minder moeilijk over doet hier! Allemaal wel mooie gebruiken!

We blijven nog 4 nachten in Varanasi en vertrekken dan naar Gorakhpur, meer noordelijk opweg naar Nepal!
ik hoop dat jullie wat wijs worden uit mijn wat chaotische verslagen! maar de verslagen tonen een deel van de werkelijkheid! haha
heel veel liefs!

Shanti Shanti!

Anne

  • 05 Februari 2013 - 16:30

    Daniel:

    AAAA JE HEBT REISVERSLAGEN! Ik ga mezelf nu toevoegen en daarna alles lezen tot nu toe!:D

  • 10 Februari 2013 - 12:45

    An Stroobach:

    Ik geniet van je verhalen en heb ze al een paar keer gelezen. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes aan Floor.
    Liefs en kusjes Oma

  • 10 Februari 2013 - 16:01

    Michiel:

    Hi meiden,

    gaat lekker zo, zo te lezen
    en leuk dat jullie reisverslagen samen zo'n mooi geheel geven

    ga zo door,

    groet Michiel

  • 12 Februari 2013 - 22:53

    Mieke:

    Hi Anne,
    Wow, wat een verhalen! (Be)Leef heel erg met je mee. Zie het allemaal voor me. De zegeningen in de tempel, de koeien op straat, de harde bedden in de trein, enz. Tussen wat ergernissen door proef ik ook dat je de mooie dingen van India ziet. Petje af, ga zo door. Liefs, Mieke

  • 24 Februari 2013 - 22:45

    Daniel:

    "rattenvanger van hamelen! hier treed ik verder niet over in detail.... " Die ratten, ze raken ook nooit ontspoort:p


    OOOO KUNNEN JULLIE ZO'N CHAI KOPJE MEENEMEN VOOR MIJ?!!!! :0 Dat wil ik zoooooooooooooo graag hebben !!!!! (die chai is zoooooooooooo lekker, en die lievepieve kleine van-aarde-gemaakte-mini-kopjes zijn awsome!!!) Oke ja ik snap wel als je dat niet zo ver in je backback wilt verslepen:p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 8071

Voorgaande reizen:

22 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Anne in Zuid-Oost Azie!

Landen bezocht: